W bieżącym roku szkolnym w grupie 6-latków realizowana jest innowacja pedagogiczna z zakresu kodowania.
Umiejętność kodowania jest jedną z podstawowych kompetencji współczesnego świata. Rozumiemy ja jako sposób na uatrakcyjnianie edukacji matematycznej przez zachęcanie dzieci już na etapie przedszkolnym do częstego rozwiązywania różnych problemów, zagadnień w sposób twórczy.
Dzieci ze swej natury są niezwykle ciekawe świata, pragną go na wszelkie znane sobie sposoby doświadczać, eksperymentować oraz w nim działać. Odpowiedzią na wyżej wymienione potrzeby i zainteresowania dziecka jest innowacja ,,Przedszkolni kodusie odkrywają świat”.
Głównym celem innowacji jest:
· Wprowadzenie przedszkolaków w świat programowania i kodowania. Kształcenie u dzieci umiejętności programowania, logicznego i twórczego myślenia, dążenia do celu, rozwijanie uzdolnień i zainteresowań wśród 6-latków.
Cele szczegółowe:
- rozwój spostrzegania wzrokowego, koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej
- koncentracja uwagi, wyobraźni, rozwijanie logicznego myślenia
- rozwój małej motoryki
- doskonalenie umiejętności społecznych (praca w grupie, praca w parach)
- rozbudzanie inwencji twórczej i kreatywności
- odczuwanie satysfakcji z umiejętnego pokonywania trudności;
Metody stosowane podczas zajęć:
- Czynne (zabawy badawcze, eksperymenty)
- Aktywne (burza mózgów)
- Oglądowe (obserwacja, pokaz)
- Słowne (wiersze, piosenki, opowiadania, zagadki, rozmowa, dyskusja)
POMOCE DYDAKTYCZNE:
Do zajęć z zakresu kodowania , będą wykorzystywane następujące pomoce dydaktyczne:
własnoręcznie wykonana PLANSZA DO KODOWANIA (elementy zalaminowane)
różnorodne ilustracje tematyczne z kategorii: kolory, zwierzęta domowe, rośliny, ptaki, pojazdy lądowe, owoce, warzywa, zabawki, figury, kształty
obrazki ze strzałkami oraz napisy: START, STOP
kolorowe kubeczki
zestawy zakodowanych obrazków tematycznych
Do zajęć zostaną również przygotowane na bieżąco pomoce niezbędne do realizacji określonej tematyki .
Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
- przynosi radość i wywołuje uśmiech, - pozwala rozwijać kontakty społeczne, poprawia komunikację,
- stymuluje ruch i aktywność, samodzielność i odpowiedzialność, - podwyższa pewność siebie,
- rozwija funkcje poznawcze, koncentrację uwagi, orientację przestrzenną,
- utrwala nawyk poprawnego liczenia i przeliczania różnych obiektów,
- rozwija umiejętność rozwiązywania problemów,
-uczy się cierpliwości, logiki i strategii podejmowanych działań.
Tematyka zajęć obejmuje:
- Wprowadzenie przedszkolaków w świat kodowania. Czym jest kod i w jakim celu go używamy? Podanie przykładów kodów.
- Zanim stworzymy pierwszy kod-uczymy się segregowania przedmiotów z najbliższego otoczenia przedszkolnego według określonych kryteriów.
- Zanim stworzymy pierwszy kod- co pasuje, a co nie? Uzasadniamy wybór.
- Zanim stworzymy pierwszy kod- co to jest rytm stosowany na obrazku? Dokańczamy kolorować obrazki zgodnie z przyjętym rytmem.
- Zanim stworzymy pierwszy kod- otaczamy w pętlę figury, które odpowiadają przyjętemu opisowi.
- Wstawiamy brakujące elementy do obrazków.
- Zanim stworzymy pierwszy kod- co to jest lustrzane odbicie? Poznajemy prawa symetrii.
- Zanim stworzymy pierwszy kod- w Kubeczkolandii- poznajemy kubeczki i ich rolę w kodowaniu. Zabawy kierowane przez nauczyciela i zabawy swobodne kubeczkami.
- Tworzymy pierwszy kod- budujemy piramidy z kubeczków według wzoru
- Piramidy z kubeczków- rozpoznawanie ilości i nauka liczenia.
To tylko część zrealizowanych zagadnień, jeszcze sporo przed nami!!!
Niech moc będzie z wami kochane przedszkolaki
opr. Magdalena Nowak
Comments